وبلاگ شرکت تولیدی صنعتی نواچوب

قفسه بندی انبار صنعتی و انواع روش‌های آن

قفسه بندی انبار صنعتی و انواع روش‌های آن

قفسه بندی انبار صنعتی از اقدامات بسیار مهم برای سهولت در مدیریت کالا و مواد می‌باشد. برای داشتن یک انبار کارآمد لازم است تا بتوانید قفسه صنعتی سازمان یافته‌ای داشته باشید. می‌توانید برای مدیریت هرچه بهتر انبار خود از یک سیستم ذخیره سازی انبار استفاده نمایید. سیستم قفسه صنعتی انبار یک سرمایه‌گذاری اساسی می‌باشد و کمک می‌نماید تا بتوانید با مشکلات بسیار کمتری مواجه شوید. در ادامه این مطلب از وب سایت نوا چوب با انواع قفسه بندی انبار و نصب آن آشنا خواهید شد.

سیستم‌های مدیریت انبار نمونه‌های مختلف و متنوعی دارند که باید براساس نیاز شما خریداری شوند. لازم است تا ابتدا با گزینه‌ها و روش‌های مختلف آشنا باشید. از آنجایی که ممکن است انتخاب یک گزینه برای شما مناسب نباشد و نیاز شما را برآورده نسازد، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با روش‌های مختلف قفسه بندی انبارهای صنعتی آشنا شوید.

قفسه صنعتی انبار چیست؟

به هر سازه فلزی یا پلاستیکی یا چوبی دارای طبقه بندی که بتوان اجناس و کالاها را روی آن قرار داد، قفسه بندی گفته می‌شود. امروزه انبارها تفاوت‌های چشمگیری با گذشته داشته و دیگر اجناس‌ها و کالاها در انبار بر روی هم قرار نمی‌گیرند. سیستم انبارداری پیشرفت شایانی داشته و با استفاده از قفسه بندی می‌توان کالاها را دسته بندی کرده و از فضا بهترین استفاده را داشت.

بهترین قفسه بندی انبار برای شما کدام است؟

برای انتخاب بهترین قفسه بندی صنعتی لازم است تا به‌طور دقیق انبار و محصولات شما مورد بررسی قرار گیرند. در صورتی که انبار شما دارای محوطه‌ای بزرگ است می‌توانید از این فضا برای نگهداری حجم بیشتری از محصولات استفاده نمایید. برای مدیریت فضا خود می‌توانید از سیستم قفسه بندی انبار صنعتی بهره‌ ببرید. در ادامه به بهترین قفسه بندی برای انبار اشاره کرده‌ایم:

قفسه راک سنگین یا راک پالت

سیستم قفسه بندی با راک پالت، نقش قلب در بدن را ایفا می‌کند. بنابراین باید هنگام انتخاب بهترین سیستم قفسه‌بندی انبار، توجه خود را روی مناسب بودن کاربری و امکان به حداکثر رساندن فضای موجود ضمن تسهیل بهره وری متمرکز نمایید. در مرحله بعد باید تعیین کنید چه ترکیبی از سیستم‌های راک، مناسب‌ترین گزینه برای انبار شما می‌باشد. لازم به ذکر است قفسه بندی انبارهای صنعتی نباید به نوع و اندازه محدود باشند. از این رو لازم است بین تمامی گزینه‌ها جستجوی دقیقی داشته باشید و بهترین راه برای قفسه‌بندی انبار خود به منظور به حداکثر رساندن فضای موجود را پیاده‌سازی نمایید.

انواع قفسه بندی انبار صنعتی

متداول‌ترین روش‌های قفسه بندی در انبارهای صنعتی عبارتند از:

  • استاتیک
  • انبار ریلی
  • پالت راک
  • چند طبقه
  • نیم طبقه (کفپوش مزنین)

قفسه بندی انبار استاتیک

قفسه بندی انبار استاتیک دارای یک مکانیزم ذخیره سازی است که برای قرار گرفتن در یک مکان ثابت طراحی شده است. این قفسه بندی برای ذخیره سازی موجودی محصولات سبک مورد کاربرد می‌باشد. اغلب برای کالاهایی استفاده می‌شود که خالی هستند و بعدا پر می‌شوند.

در این روش نمی‌توان از لیفتراک استفاده نمود و برای کالاهایی مناسب است که بتوان به‌صورت دستی آن‌ها را بارگزاری و مدیریت کرد. در صورتی که قصد انبار کردن محصولات سنگین‌تری را دارید، پیشنهاد می‌نماییم از سایر روش‌های انبارداری بهره مند شوید.

قفسه بندی انبار ریلی

قفسه بندی ریلی نمونه‌ای مشابه با قفسه بندی انبار استاتیک می‌باشد. تنها تفاوت این دو مدل را می‌توان در سیستم ایستا نبودن آنها دانست. با این ویژگی این قفسه بندی قادر است تا مواد و کالا بیشتری را در فضا کمتر نگهداری نماید. در این قفسه‌بندی، کابینت‌ها یا قفسه‌ها روی سیستم‌های برقی و ریلی سوار شده و راهروهای ثابت را حذف می‌کنند.بنابراین با دستیابی به کالاها، حتی در مواردی که فضا بسیار کم استف موجب افزایش بهره‌وری می‌شوند. طراحی قفسه‌های ریلی معمولا به صورت دستی یا مکانیزه انجام می‌گردد. برخی نیز برای کنترل دسترسی به موجودی مجهز به سیستم قفل می‌باشند.

قفسه بندی انبارهای صنعتی به روش پالت راک

اگر انباری با گردش مداوم محصول دارید می‌توانید از روش پالت راک استفاده نمایید. این سیستم کمک می‌نماید تا بتوانید به صورت همزمان به تمامی کالاها دسترسی داشته باشید و این خود سبب می‌شود تا بهره‌وری به شدت افزایش یابد.

برای قفسه بندی بزرگترین و شلوغ‌ترین انبارهای صنعتی اغلب از سیستم‌های پالت به عنوان محور عملیات استفاده می‌شود. به طور معمول سیستم‌های پالت به صورت زیر ساخته می‌شوند:

محصولات تعبیه شده را در جعبه‌های بزرگ نگه می‌دارند. با توجه به ارتفاع پالت‌ها، جعبه‌ی محصولات توسط لیفتراک یا مکانیسم خودکار در سیستم پکیج مخصوص پالت قرار داده می‌شوند.

قفسه بندی انبارهای صنعتی به روش چند طبقه

یک انتخاب عالی برای شرکت‌هایی با واحدهای کوچک که دارای سهام‌های بزرگی هستند، استفاده از قفسه بندی چند لایه سیستمی می‌باشد. قفسه‌های چند لایه یا چند طبقه به منظور سرمایه گذاری در فضای عمودی طراحی شده‌اند. از آنجایی که در این شرکت‌ها هیچ یک از انبارها دارای اندازه یکسان نیستند، روش قفسه بندی چند طبقه از انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار می‌باشد. همچنین با توجه به نیازهای متغیر امکان افزودن یا حذف ردیف‌ها نیز وجود دارد.

نکات استفاده از قفسه‌بندی چند طبقه

در صورت داشتن کالاهای سبک که می‌توان آنها را به صورت دستی مدیریت و سازماندهی نمود می‌توانید از قفسه بندی چند طبقه استفاده نمایید. برای حداکثر استفاده از ایم روش قفسه‌بندی، توصیه می‌کنیم هر لایه به صورت استراتژیک ترتیب داده شود و وسایل تا حد امکان متراکم چیده شوند. همچنین لازم است به محدوده وزن و دستورالعمل های رعایت ارتفاع سقف به قفسه توجه شود.

قفسه بندی نیم طبقه (کفپوش مزنین)

در صورتیکه بودجه خوبی در اختیار دارید و استراتژیک شما برای طراحی انبار این امکان را فراهم می‌کند، می‌توان گفت کفپوش مزنین یک گزینه ذخیره سازی موثر برای صرفه جویی در فضا محسوب می‌شود. در واقع کفپوش مزنین یک طبقه دوم (یا سوم یا چهارم) است که در بالای کف انبار اصلی قرار تعبه می‌شود.

اما به دلیل برخورداری از ماهیت ساختمانی، این روش قفسه بندی انبارهای صنعتی، یکی از روش‌های گران قیمت می‌باشد که می‌توانید انتخاب کنید. اما ویژگی بارز این روش این است که قابلت سفارشی سازی نظیر موارد زیر را دارد:

  • نورپردازی
  • سیستم‌های آسانسور
  • و نوار نقاله

قفسه بندی فروشگاهی

این نوع قفسه بندی به دلیل دارا بودن رنگ و شکل زیبا برای استفاده در فروشگاه‌‌ها، سوپر مارکت‌ها و مراکز خرده فروشی مناسب است. از این سیستم قفسه بندی صنعتی برای نمایش محصولات و کالاها به مشتریان حاضر در مراکز فروش استفاده می‌شود. این نوع قفسه بندی فلزی برای ارتباط مستقیم مشتری با محصولات موجود در قفسه قراهم شده و سبب سهولت در تصمیم گیری و افزایش رضایتمندی برای مشتریان خواهد شد.

قفسه فلزی انبار

این سیستم امکان ساخت سالن‌های طبقاتی را به شما می‌دهد و امکان جابجایی و کوتاه و بلند کردن آنها وجود دارد. این نوع سیستم قفسه بندی از گزینه‌های گران قیمت است که یک انبار می‌تواند انتخاب کند اما دارای بیشترین پتانسیل برای سفارشی سازی مانند افزودن سیستم‌های آسانسور و نوار نقاله است.

قفسه بندی پالت راک

از پرکاربردترین سیستم قفسه انبار برای بارگذاری اقلام سنگین پالت شده و دارای حجم بالا، قفسه بندی پالت راک است. در پالت راک اقلام بارگذاری روی پالت‌های مسطح و یا پالت‌های دیواره‌دار به صورت یکپارچه قرار می‌گیرند و توسط لیفتراک و سایر ماشین آلات جابجایی کالا در انبار انجام می‌شود.

قفسه راک کفپوشدار سنگین

قفسه بندی راک کفپوشدار سنگین با نام‌های بالکی راک و پانل راک شناخته می‌شود. جهت نگهداری اقلام دارای حجم نیمه سنگین و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. بارگذاری بر روی طبقات در این قفسه به شکل دستی است و تقسیم بار بر اساس توان تحملی طبقات طراحی و ارائه می‌شود.

قفسه کفپوشدار سبک

نام‌های دیگر قفسه بندی کفپوشدار سبک، لانگ اسپن یا قفسه پانل راک سبک است. این سیستم شباهت زیادی به بالکی راک دارد. با این تفاوت که جهت نگهداری بارهای حجیم و نیمه سنگین استفاده شده و تحمل بارگذاری کمتری دارد که توسط افراد جابجا می‌شوند. ویژگی این سیستم نسبت به بالکی راک غیر از سبک‌تر بودن، مقرون به صرفه و ارزانتر بودن لانگ اسپن است.

کاربرد قفسه بندی چیست؟

به دلیل فضای محدود انبارها، قفسه بندی انبار اهمیت زیادی پیدا کرده و می‌توان در تمامی انبارها،کارخانجات بزرگ و کوچک، واحدهای صنعتی و تولیدی، فروشگاه‌ها و حتی انباری منازل، انواع مختلف قفسه بندی را با کاربردها و اندازه‌های گوناگون مشاهده کرد. در واقع نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که قفسه بندی در هر محلی سبب نظم بخشیدن و سازماندهی و چیدمان بهتر وسایل و نگهداری مطلوب اقلام خواهد شد. در اصل بهترین کاربرد قفسه بندی انبار صنعتی، ابزاری برای نظم بخشیدن به انبار است.

مزایای استفاده از سیستم قفسه بندی انبار کارخانه

در ادامه به بررسی مزیت‌های قفسه بندی اشاره خواهیم کرد:

  1. استفاده بهینه از فضا
  2. دسترسی آسان به کالا و مواد در فضای انبار، کارخانه و…
  3. کاهش میزان ضایعات ناشی از چیدمان نامناسب اقلام
  4. امکان کنترل موجودی در کمترین زمان و با کمترین هزینه و تسهیل فرآیند انبارداری
  5. تسریع و تسهیل تحویل کالا به مشتریان

مراحل ساخت انواع قفسه بندی انباری

جهت تولید و ساخت انواع قفسه انبار فلزی مراحل متعددی طی می‌شود که عبارتند از:

  1. بازدید و اندازه گیری دقیق مکانی که نیاز به قفسه بندی است.
  2. انتخاب بهترین متریال با توجه به میزان رطوبت فضای انبار و وزن قطعاتی که قرار است در قفسه‌ها جای گیرند.
  3. اندازه و طول و عرض و ارتفاع و تعداد طبقات قفسه‌ها و کاربرد آنها از دیگر مراحل مهم برای تولید قفسه انبار است.
  4. طراحی سیستم قفسه بندی مناسب و استاندارد بر اساس داده‌ها، برش کاری و پرس کاری، جوشکاری، پانچ و…، رنگ کاری قفسه ها و نصب در محل مشتری در زمان ساخت قفسه بندی انبار بسیار مهم است.

همانطور که در این مطلب بررسی کردیم، سیستم‌های متفاوتی برای قفسه بندی انبارهای صنعتی وجود دارد که با توجه به نوع کالا، بودجه، سیاست‌های انبارداری و … می‌توانید بهترین روش را انتخاب نمایید. لازم به ذکر است در آینده سیستم‌های انبارداری و ذخیره‌سازی کالا سبک‌تر، مقرون به صرفه‌تر و از نظر فناوری پیشرفته‌تر خواهند شد. بنابراین گزینه‌ای را انتخاب کنید که انعطاف پذیری کافی برای پشتیبانی از عملیات شما در هنگام ارتقا و رشد انبار را داشته باشد.