وبلاگ شرکت تولیدی صنعتی نواچوب

ماشین آلات صنایع چوب و معرفی 8 دستگاه اصلی

ماشین آلات صنایع چوب و معرفی 8 دستگاه اصلی

ماشین آلات صنایع چوب از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند و متناسب با نوع محل استفاده انتخاب می‌شوند. در کارگاه‌های صنایع چوب و نجاری از ابزارو ماشین آلات نجاری مختلفی در خط تولید و فرآیندها استفاده می‌شود. آشنایی با این ماشین الات نجاری و کارایی آن‌ها سبب استفاده صحیح و بهینه، راندمان تولید، افزایش بازدهی و کاهش خطرات کار با چوب ناشی از عدم شناخت درست دستگاه خواهد شد. خرید ماشین آلات صنایع چوب از لبه چسبان‌های فول اتوماتیک گرفته تا پیچ گوشتی و دریل نجاری برای کمک به صنعتگران صنایع چوب و ساده سازی کار انجام می‌گیرد.

با توجه به اهمیت شناخت ماشین آلات چوب بری و ماشین آلات صنایع چوب، لازم است پیش از اقدام برای راه اندازی کارگاه نجاری، خط تولید صنایع چوبی و راه اندازی کارگاه پالت سازی یا کارخانه ساخت پالت چوبی ابتدا هدف خود را تعیین کرده و متناسب با آن برای خرید ماشین آلات صنایع چوب، ابزارها و دستگاه‌های مناسب اقدام نمایید. در ادامه این مطلب از وب سایت نواچوب قصد داریم شما را با انواع ماشین آلات صنایع چوب آشنا کنیم.

ماشین آلات صنایع چوب چیست

ماشین آلات صنایع چوب چیست؟

در گذشته به سبب عدم وجود انواع ماشین الات نجاری و دستگاه برش چوب صنعتی همه فعالیت‌ها برای تولید یک وسیله چوبی مانند میز روستیک و دیگر وسایل با دست انجام می‌گرفت. این مسئله سبب گرانی، کندی روند تولید و تنوع کم محصولات چوبی بود. اما امروزه برخلاف گذشته همه امور به صورت ماشینی انجام می‌گیرد. از همین رو زحمت تولیدکنندگان لوازم چوبی خیلی کمتر شده است. بعلاوه آنکه میزان کیفیت و دقت نیز تا حدودی بیشتر و نحوه کسب درآمد از چوب با افزایش تعداد لوازم چوبی و استقبال مردم افرایش یافته است.

اگرچه ساخت ماشین آلات صنایع چوب و دستگاه‌های نجاری بوسیله کشورهای گوناگونی انجام می‌گیرد و این امر در قیمت و کیفیت آن‌ها تاثیرگذار است؛ اما باید بدانید در حالت کلی قیمت این دستگاه‌ها بالاست. اما اهمیت استفاده از ماشین آلات نجاری و چوب خردکن به اندازه‌ای است که کارگاه‌ها و کارخانجات کوچک و بزرگ حتی اگر هزینه خرید ماشین آلات صنایع چوب نو را نداشته باشند، اقدام به خرید ماشین آلات صنایع چوب دست دوم یا خرید اقساطی ماشین الات نجاری می‌کنند.

دسته‌ بندی ماشین آلات صنایع چوب

دسته‌بندی ماشین آلات صنایع چوب
انواع ماشین آلات نجاری که در صنایع چوبی کاربرد دارند به سه دسته ماشین آلات و دستگاه برش چوب صنعتی، ماشین الات نجاری کارگاهی و ماشین آلات صنایع چوب خانگی تقسیم بندی می‌شوند. هر کدام از این ماشین آلات صنایع چوب دارای کاربرد و ویژگی‌های خاصی هستند و ساخت ماشین آلات صنایع چوب برای هدف خاصی انجام شده‌ است. از این رو به هیچ عنوان امکان استفاده از ماشین آلات نجاری صنعتی را در کارگاه‌ها و یا استفاده از ماشین الات نجاری کارگاهی را در خانه نخواهید داشت.

به دلیل ساخت ماشین آلات صنایع چوب با طول عمر و دوام بالا، در صورت استفاده صحیح و نگهداری مناسب می‌تواند تا مدت زمان زیادی بدون خرابی قابل استفاده باشد. در زیر به سه دسته ماشین الات صنایع چوب خواهیم پرداخت:

ماشین آلات نجاری خانگی

ماشین آلات نجاری خانگی

اغلب ماشین آلات چوب بری خانگی صنعت چوب با توجه به نوع کاربری، سبک و قابل حمل هستند. از این رو تحت عنوان دستگاه‌های رومیزی نام برده می‌شوند. این دستگاه‌های در مقایسه با ماشین آلات صنعتی نجاری و چوب توان و قدرت کمتری دارند و کار با آنها ساده است.

ماشین آلات نجاری کارگاهی

ماشین الات نجاری کارگاهی

دستگاه‌هایی که در کارگاه‌ها و نجاری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، در دو مدل تک فاز و سه فاز طراحی و تولید می‌شوند. ماشین آلات تک فاز نسبت به نمونه‌های سه فاز قدرت و حجم کمتری دارند.

ماشین آلات صنایع چوب صنعتی مخصوص کارخانه‌ ها و صنایع

ماشین آلات صنایع چوب صنعتی مخصوص کارخانه‌ ها و صنایع

دستگاه‌های صنعت چوب در مقایسه با دستگاه‌ها و ماشین الات نجاری خانگی و کارگاهی دارای دقت، سرعت و توان بالاتری هستند. مزیت اصلی این ماشین آلات صنایع چوب این است که به نیروی انسانی نیاز ندارند. تنها یک اپراتور کافیست تا روی خط تولید محصولات و سازه‌های چوبی نظیر جعبه و باکس چوبی صادراتی نظارت داشته باشد.

انواع ماشین آلات صنایع چوب

انواع ماشین آلات نجاری چوب عبارتند از:

  • دستگاه چوب خردکن
  • دستگاه پرس
  • دستگاه دور کن و برش میزی
  • ماشین لبه چسبان
  • دستگاه مکنده صنعتی
  • ماشین CNC
  • دستگاه خشک کن
  • دستگاه روکش زن
دستگاه CNC‎

دستگاه CNC‎

CNC به منظور انجام انواع حکاکی‌ها، برش‌ها و ظرافت کاری‌ها بر روی انواع چوب به کار برده می‌شود. خرید ماشین آلات صنایع چوب CNC برای افرادی که تصمیم به حک کردن طرح‌های مختلف بر روی چوب دارند، حیاتی است. طرح مورد نظر چه پیچیده و چه ساده توسط این ماشین آلات صنایع چوب به سیستم های کامپیوتری کوچکی داده می‌شود و سپس بوسیله مته‌هایی در محور X، Y , Z روی چوب حک می‌گردد. این قبیل ماشین آلات نجاری دارای اندازه و قیمت مختلفی هستند.

ماشین آلات صنایع چوب در خط رنگ

ماشین آلات صنایع چوب در خط رنگ

کاربرد این دست از ماشین الات نجاری مورد استفاده در کارگاه‌های کوچک و بزرگ، بعد از ساخت وسیله چوبی در زمان آماده سازی نهایی می‌باشد. این دستگاه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • دستگاه خشک کن: به منظور خشک کردن چوب‌های مرطوب و همچنین خشک کردن رنگ و مقاوم سازی چوب
  • دستگاه رنگ پاش: کاربرد در رنگ کردن سطح چوب
  • دستگاه سنباده زن: جهت صاف و صیقلی کردن سطح چوب

هر کدام از این انواع ماشین آلات سنایع چوب براساس نوع ساخت با انواع مختلف رنگ سازگارند. از این رو در زمان خرید ماشین آلات صنایع چوب در خط رنگ باید درنظر داشته باشید که با کدام رنگ‌های پلی اورتان یا پلی استر و یا پایه حلال یا یو وی سروکار دارید.

ماشین آلات صنایع چوب صفحه ای جهت تولید MDF

ماشین آلات صنایع چوب صفحه ای جهت تولید MDF

این دست از ماشین آلات صنایع چوب جهت تولید و ساخت صفحه‌ها و ورقه‌های MDF بکار می‌روند. این دستگاه‌ها هر کدام دارای کاربرد و ظایف متعددی هستند. در زیر به انواع مهم این ماشین الات نجاری اشاره می‌کنیم:

دستگاه پرس چوب و وکیوم

پرس یکی دیگر از ماشین آلات صنایع چوب می‌باشد که اغلب به منظور ساخت تخته‌های فیبری کاربرد دارد. الیاف و ترکیباتی که برای ساخت محصولات چوبی مورد نیاز است توسط دستگاه پرس تحت فشار بالا قرار می‌گیرد. خروجی پرس، تخته‌های صاف حاصل از پرس خرده چوب یا الیاف همراه با چسب و رزین می‌باشد.

دستگاه دور کن و برش میزی

برای برش چوب و فرآورده‌های چوبی در ابعاد و اندازه‌های مختلف، از ماشین آلات دورکن و برش میزی استفاده می‌شود. به کمک این دستگاه تخته‌ها به قطعات کوچک و بزرگ با زوایای دلخواه تبدیل می‌شوند. این دستگاه به دو صورت دستی و اتوماتیک در بازار موجود می‌باشد.

لبه چسبان از ماشین آلات صنایع چوب صفحه ای

لبه چسبان یکی از دستگاه‌های پرفروش و پرکاربرد در این صنعت می‌باشد. پس از برش‌کاری تخته‌های چوبی توسط دستگاه برش، لبه‌های تخته‌ها زبر و خشن می‌شوند و زیبایی خود را از دست می‌دهند. از این رو استفاده از دستگاه لبه چسبان ضروری می‌شود. این دستگاه دور تا دور تخته‌های را با نوار PVC و دیگر نوار‌های پلیمری و چسبی پوشش می‌دهد.

دستگاه روکش زن

به منظور بالا بردن زیبایی فرآورده‌های چوبی بویژه نئوپان و MDF بهتر است سطح آنها توسط روکش‌های متنوع مانند ملامینه پوشیده شود.

دستگاه چوب خردکن

دستگاه چوب خردکن از مهم‌ترین ماشین آلات صنایع چوب می‌باشد که به منظور فرآوری چوب در صنعت نظیر MDF کاربرد دارد. این ماشین با انرژی برق کار می‌کند و قطعات چوب را به الیاف تبدیل می‌کند.

ماشین الات نجاری مکنده صنعتی

ماشین الات نجاری مکنده صنعتی

وجود دستگاه مکنده چوبی به منظور حفظ سلامتی افراد و دستگاه‌ها و همچنین جلوگیری از بیماری در کمین نجاران ضروری است. زیرا در کارگاه‌ها و کارخانه‌های ساخت محصولات چوبی، با میزان بالایی از گرد و غبار و ذرات ریز چوبی همراه است و این دستگاه با مکش قوی به میزان زیادی این ذرات را جذب می‌کند.

دستگاه های کمپرسور باد

دستگاه های کمپرسور باد

این دستگاه به منظور تامین انرژی و نیروی وسایلی از قبیل منگنه کوب‌ها، میخکوب‌ها و دستگاه‌ها لبه چسبان و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این رو به این وسایل به دستگاه برای فراهم کردن این نیروی هوا برای کامل‌تر کردن کار خود نیاز دارند که همان کمپرسور باد است.

دستگاه های ترمو وود

دستگاه های ترمو وود

برخی عوامل آسیب زا به بافت چوب نئوپان و ام دی اف شامل سرما و گرمای شدید، حمله حشرات و رطوبت می‌باشد. برای برطرف کردن این قبیل مشکلات از دسته‌ای از ماشین آلات صنایع چوب با عنوان ترمو وود استفاده می‌شود که در مراحل مختلف با کاهش و افزایش دما به بافت بیرونی و درونی چوب سبب افزایش مقاومت و دوام طبیعی چوب می‌شود.

دستگاه‌های تغذیه
این دستگاه‌ها یکی دیگر از انواع ماشین آلات صنایع چوب هستند که در کارگاه‌های تولیدی کاربرد فراوانی دارند. این ماشین آلات نجاری از دستگاه CNC و پانل بر افقی استفاده می‌کنند. کارکرد این ماشین الات نجاری بدین شکل است که تعدادی پانل روی ان‌ قرار گرفته می‌شود و پانل‌ها به صورت اتوماتیک روی سی ان سی و یا پانل بر افقی قرار می‌گیرد.

ماشین آلات نجاری چیست؟

ماشین الات نجاری به انواع ماشین آلات صنایع چوب گفته می‌شود که بر روی چوب طبیعی کار می‌کنند. این ماشین آلات شامل دستگاه‌هایی مانند گندکی و کم کنی، رنده و اره فلکه هستند که هر کدام کاربردها و ابعاد مختلفی دارند و قیمتشان به نسبت کارایی و کیفیت آن‌ها متفاوت است.

آیا خرید ماشین آلات صنایع چوب دست دوم به صرفه می باشد؟

همانطور که اشاره شد خرید ماشین آلات صنایع چوب گران است. از این رو برای پرداخت هزینه پایین‌تر شما می‌توانید از نمونه دست دوم این ماشین آلات بهره ببرید. اما در برخی مواقع کیفیت و عمر این دستگاه‌ها کم است. درصورت قدیمی و معیوب بودن دستگاه یا استفاده زیاد از آن بهتر است با پرداخت پول بیشتر نمونه نو آن را خریداری کنید. درصورت تصمیم به خرید ماشین آلات صنایع چوب دست دوم ه مراکز معتبر مراجعه نمایید.