وبلاگ شرکت تولیدی صنعتی نواچوب

نحوه چیدمان کالا روی پالت

نحوه چیدمان کالا روی پالت

نحوه چیدمان کالا روی پالت بسیار اهمیت دارد و لازم است کالاها به درستی روی تخته‌های چوبی چیده شوند تا در هنگام حمل و نقل و جابجایی به آنها آسیب وارد نشود. پالت چوبی ابزار مسطحی است که کمک می کند زمانی که محصولات توسط ماشین‌های حمل بار و دستگاه‌های مربوطه بالا برده می‌شوند در یک حالت پایدار باقی بمانند. به این ترتیب نظم بین محصولات حفظ شده و از سقوط آنها جلوگیری می‌شود. همچنین با استفاده از این سازه‌های چوبی مدیریت و ذخیره کالاها در انبار راحت‌تر می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این سازه‌ها پایه و اساس چیدمان محصولات در انبارها و جابجایی آنها می‌باشند. اما نحوه چیدمان کالا روی پالت نیازمند رعایت نکاتی است که در این مقاله نواچوب به آن می‌پردازیم.

نقش پالت در انبارداری

پالت‌ پلاستیکی و چوبی از مهم‌ترین تجهیزات برای جابجایی و نگهداری کالاها در انبارداری نوین می‌باشد. زیرا این سازه‌های چوبی و پلاستیکی در ابعاد و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند و قابلیت تحمل بار با وزن‌های مختلف را دارند. همچنین قابل تولید متناسب با نیاز مشتری هستند. پالت‌ها روی قفسه‌ها قرار می‌گیرند و به سادگی توسط لیفتراک قابل جابجایی هستند. به علاوه پالت در انبارداری نوین نظم خاصی به انبار می‌بخشد و موجب چیدمان بهتر محصولات در انبار و دسترسی راحت‌تر به یک محصول خاص می‌گردد. امروزه در کارخانجات مختلف کالاها پس از تولید روی پالت چیده می‌شوند و به نقاط دور و نزدیک ارسال می‌شوند.

نحوه چیدمان کالا روی پالت چوبی ‌برای جابجایی

کالاها به روش‌های مختلف و با چیدمان‌های متفاوتی روی تخته‌های چوبی قرار می‌گیرند. اما برای استفاده بهتر از فضای پالت و مقاوم‌سازی بیشتر آن بهتر است کالاها را به نحوی روی این سازه قرار داد که کالاها بتوانند یکدیگر را مهار کنند تا از ریزش آنها جلوگیری شود. برای چیدمان صحیح و اصولی کالا روی پالت لازم است در ارتباط با

  • ابعاد پالت
  • میزان وزن قابل تحمل توسط پالت
  • قدرت تحمل بسته‌های کالا و کارتن‌های قرار گرفته روی پالت

اطلاعات کامل و مناسبی داشته باشید. اما در حالت کلی کالاها به دو صورت روی پالت‌های چوبی و پلاستیکی چیده می‌شوند که عبارت است از:

  • چیدن کالا به صورت بلوکی بر روی پالت
  • چیدمانن محصولات به صورت ردیفی بر روی پالت

طریقه قرار گرفتن کالا روی پالت در انبارها

یکی از مسائل مهمی  افراد با آن روبرو می‌شوند نحوه چیدمان کالا روی پالت در انبار کارخانجات و شرکت‌های تولیدی می‌باشد. انباردارای می‌توانند به چندین شکل مختلف کالای خود را روی پالت‌ها قرار دهند. اما باید در هنگام چیدن محصولات دقت و توجه لازم را به کار بگیرید تا بتوانید از فضای پالت به بهینه‌ترین شکل ممکن استفاده کنید. زیرا چیدمان مناسب و صحیح موجب ایجاد مقاومت بیشتر می‌گردد و به این ترتیب کالاها با مهار وزن یکدیگر سقوط نمی‌کند.

انواع بسته بندی کالا روی پالت

به منظور چیدمان کالا روی پالت می‌توان آنها را به دو روش فیلم استرچ یا فیلم شیرینگ بسته بندی کرد.

بسته بندی کالا توسط فیلم استرچ

فیلم استرچ روشی ریخته‌ای از ترکیب مواد پلی‌ اتیلن با وزن سبک می‌گویند که به دلیل بالا بردن افزایش مقاومت کششی به شکل چند لایه تولید می‌شود. این روش بسته بندی در صنایع بزرگ با استفاده از دستگاه پالت پیچ و در صنایع کوچک‌تر به صورت دستی انجام می‌شود. خاصیت کششی فیلم استرچ موجب تثبیت قطعات روی پالت می‌شود.

بسته بندی کالا با استفاده از فیلم شیرینگ

فیلم شیرینک روشی حبابی است که در آن ترکیبی از مواد پلی اتیلن سبک و سنگین بکار گرفته می‌شود. فیلم شیرینک به صورت چند لایه تولید می‌شود تا در جهات طولی و عرضی سطح مقاومت کششی و جمع‎شوندگی بالایی داشته باشد. پس از قرار گرفتن فیلم روی پالت، استفاده از حرارت موجب جمع شدن فیلم و تثبیت قطعات روی پالت می‌شود. این روش در ابعاد بزرگ با استفاده از دستگاه شرینک پک و در ابعاد کوچک‌تر توسط دستگاه شیرینک دستی انجام می‌شود.