وبلاگ شرکت تولیدی صنعتی نواچوب

نکات ایمنی و محافظت کار با چوب کدامند؟

ایمنی و محافظت کار با چوب

کار با چوب می‌تواند یک شغل یا یک سرگرمی لذت بخش باشد. اما کار با چوب با استفاده از ابزارآلات و دستگاه‌های انجام می‌شود که لازم است هنگام انجام کار با چوب و حین نجاری جدی گرفته شود. در غیر اینصورت موجب بروز خسارت می‌شود. کلیه نکات و قوانین استفاده از چوب تایید شده هستند و عدم توجه به آنها هنگام استفاده از ابزارها می‌تواند احتمال وقوع آسیب‌های جدی را افزایش دهد. کارگاه نجاری، کارگاه ساخت پالت چوبی و یا هرگاه دیگری جای عجله کاری و اهمال کاری نیست. اگر فکر می‌کنید اتفاقات ناگوار برای شما رخ نمی‌دهد باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. در ناین مقاله نواچوب نکات ایمنی و محافظت کار با چوب را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا بتوانید ایمن‌تر به کار خود ادامه دهید.

چند نکته ایمنی و محافظت کار با چوب

ایمنی و محافظت، موارد و نکاتی هستند که جهت پیشگیری از صدمات احتمالی هنگام کار در محل تولید کارگاهی در نظر گرفته می‌شوند. هدف ایمنی و محافظت کار با چوب این است که محیطی سالم و دور از خطرات صنعت چوب، مبلمان و … داشته باشید و شاهد ناراحتی ناشی از قطع عضو هنگام استفاده غیر اصولی از ماشین اره، رنده، گندگی، پرس،مته، اورفرز و اره نواری نباشید. نکاتی که در ادامه ذکر شده‌اند تنها برای افراد مبتدی نیست، بلکه استاد کاران هم باید قوانین ایمنی و حفاظت کارگاه را اجرا کنند.

استفاده از پوشش‌های ایمنی

اولین و مهم‌ترین نکته ایمنی و حفاظت کار با چوب و نجاری استفاده از تجهیزات ایمنی می‌باشد. استفاده از محافظ گوش هنگام کار با ابزارهای پر سر و صدایی همچون اور فرز، اره میزی، رنده، گندگی و اره دیسکی بسیار ضروری است. زیرا صدای بیش از 75 دسیبل برای گوش انسان مضر است. این درحالی است که بسیای از ابزارهای برقی کارگاهی در محدوده صدای 85 تا 140 دسی بل قرار دارند.

لازم به ذکر است شما باید علاوه بر محدوده مجاز شنوایی، مدت زمان قرار گرفتن د این فضا را هم مورد توجه قرار دهید. برای نمونه مدت زمان مجاز برای قرار گرفتن در محدوده 112 دسی بل کمتر از 1 دقیقه توصیه شده است. از دیگر ملزومات ایمنی در کارگاه‌ها استفاده از اقلام زیر می‌باشد:

  • عینک ایمنی
  • دستکش ایمنی
  • لباس کار مناسب
  • و کفش کار

در میان تجهیزات فوق استفاده از عینک ایمنی اکیدا توصیه می‌شود و به محض ورود به کارگاه باید روی چشم زده و تا خروج از کارگاه نباید از چشم برداشته نشود.

پوشیدن لباس کار مناسب از موارد ایمنی و محافظت کار با چوب

مناسب‌ترین و بهترین لباس برای کار در محیط‌های نجاری و کارگاه‌های چوب، لباسی است که نه تنها فرد در آن آزادی حرکت داشته باشد، بلکه نباید گشاد و آویزان با آستین‌ها و پاچه‌های بلند باشد. زیرا امکان دارد لباس‌ها گشاد و خارج از اندازه در تیغه یا کانوایر دستگاه‌ها گیر کنند. همچنین باید پیش از آغاز کار ساعت، گردن بند، انگشتر و تمام زیورآلات خود را درآورید.

لباس کار مناسب نه تنها موجب راحتی در محیط کار می‌شود، بلکه از آسیب‌پذیری بدن هنگام برخورد تراشه‌های چوب و یا مواد رنگی و اسیدی جلوگیری می‌کند.

اجتناب از استعمال مواد مخدر و الکل و داروی های خواب‌آور قبل از کار

یکی از نکات ایمنی و محافظت کار با چوب این است که در صورت استعمال دخانیات، الکل، داروهای خواب آور و یا هرگونه خستگی جسمی یا ذهنی به هیچ عنوان نباید وارد کارگاه چوب یا نجاری شوید. زیرا ابزارها در کارگاه‌های نجاری به دلیل ماهیت برنده، بسیار خطرناک هستند و نیاز به حواس کامل برای بهره‌گیری ایمن دارند.

قطع برق پیش از تعویض تیغه

برخی ابزارهای کار با چوب نظیر اره میزی، اره فلکه، فارسی بر و اره گرد بر، اور فرز و دریل گاهی به تعویض تیغه اره یا مته نیاز دارند. قبل از اینکه برای تعویض هرگونه تیغ یا مته، حتما دستگاه را از منبع برق جدا کنید. همچنین در دستگاه‌های شارژی باید باتری دستگاه را جدا کنید. این یک نکته ایمنی و محافظت کار با چوب بسیار کارآمد و مفید است. نجارهای زیادی به دلیل عدم توجه به این نکته ساده انگشتان خود را از دست داده‌اند.

استفاده از یک سیم سیار

برای بهره گیری از ایمنی و محافظت بیشتر کار با چوب توصیه می‌کنیم بجای استفاده از چندین سیم سیار در کارگاه یا محیط نصب از یک سیم سیار با دوام و مناسب استفاده کنید. با استفاده از یک سیم سیار برق امکان مدیریت بهتر ابزارها را خواهید داشت. زیرا در هم تنیدگی کابل‌های برق، یکی مشکل آزار دهنده در هنگام کار می‌باشد.

استفاده از مته و تیغه‌های تیز

شاید ساده و پیش پا افتاده باشد، اما باید بدانید که استفاده از ابزار با تیغه کُند، خطرناک است. به علاوه در صورت کند بودن تیغه ابزارها، نجار و دستگاه باید برای دستیابی به نتیجه مطلوب بیشتر کار کنند. در این موارد احتمال زیادی وجود دارد که ابزار پس بزند یا در چوب درحال برش فرو رود. در حالی گه با استفاده از تیغه تیز نه تنها ایمنی و محافظت کار با چوب بیشتر است، بلکه برشی راحت‌تر و دقیق‌تر خواهید داشت.

بررسی همیشگی وجود میخ، پیچ فلزات

جهت ایمی و کحافظ کار با چوب همیشه قبل از برش چوب وجود میخ، پیچ، منگنه، تکه سنگ یا هرگونه فلز دیگر در چوب را چک کنید. بویژه در هنگام کار با ضایعات چوبی وجود انواع میخ و فلز را بررسی کنید. زیرا وجود این موارد موجب شکستن تیغ یا پس زدن چوب و دستگاه می‌شود که می‌تواند موجب پرت شدن و کله کردن قطعه کار به سمت کاربرد و یا منحرف شدن تیغه به سمت دست اپراتور شود.

برش دادن چوب در جهت صحیح

دستگاه‌های برش به دو صورت عمل می‌کنند:

  1. دستگاه بر روی چوب حرکت داده می‌شود مانند اره دیسکی
  2. چوب بر روی دستگاه حرکت داده می‌شود، مانند اره میزی یا اره دورکن…

اما نکته ایمنی و محافظت کار با چوب و کار با این دستگاه در هر دو نوع این است باید دقت کنید که جهت برش برخلاف حرکت تیغه باشد. برای مثال اگر در دستگاه اره دورکن چوب را در جهت چرخش تیغه حرکت دهید، تیغه قطعه کار را به سمت خود می‌کشد و به اطراف پرتاب می‌کند.

عدم لمس تیغه در حال گردش از نکات ایمنی و محافظت کار با چوب

بسیاری دیده شده که اپراتور هنگم کار با ابزارهایی همچون اره میز، فارسی بر و اره فلکه سعی می‌کند خاک اره، براده چوب و یا قطعات کوچک باقی مانده از برش را با دست و در حالی که تیغه در حال گردش است پاک کند. این یکی از خطرناک‎ترین کارهای ممکن است. زیرا تیغه در گردش و حتی با وجود خاموش بودن دستگاه و کم بودن دور تیغه نسبت به دور کامل آن، می‌تواند آسیبی بسیار جدی به دست وارد نماید.

باید صبر کنید تا تیغه کاملا ثابت شود و سپس با تکه‌ای چوب برای برداشتن قطعات کچک باقی مانده اقدام کنید.

دوری از حواس پرتی حین کار با دستگاه

حواس پرتی بخشی از زندگی انسان است. اما حین کار در مکان‌های حساس مثل کار در کارگاه‌ها نجاری شرایط متفاوت است و نباید هیچگاه در هنگام کاری که مشغول آن هستید، حواستان را پرت کنید. باید در زمان برش نهایت دقت را داشته باشید و آن را با ایمنی کامل به اتمام برساند.

امیدواریم با رعایت نکات ایمنی و محافظت کار با چوب از بروز حادثه برای خود و دیگران جلوگیری کنید.