وبلاگ شرکت تولیدی صنعتی نواچوب

مزایای استفاده از محصولات چوبی

محصولات چوبی

چوب یکی از مهم‌ترین منابع تجدیدپذیر می‌باشد که بطور طبیعی رشد کرده و دی اکسید کربن را از اتمسفر حذف می‌کند. محصولات چوبی کربنی که درختان در حال رشد از هوا جذب کرده‌اند را در خود ذخیره می‌کند. تقریبل 50 درصد وزن چوب خشک شده را کربن تشکیل می‌دهد. استفاده از کالاها و سازه‌های چوبی فواید زیادی دارد که در این مقاله نواچوب به بررسی آن می‌پردازیم.

فواید استفاده از محصولات چوبی

در طول تاریخ شاهد استفاده بشر از انواع چوب برای ساخت و تولید انواع سازه‌های چوبی از جمله

و بسیاری محصولات دیگر بوده‌ایم و همچنان نیز شاهد استفاده از چوب در زندگی انسان و کاربرد چوب در صنعت هستیم. در ادامه این بخش فواید و مزایای بکارگیری محصولات چوبی را بررسی می‌کنیم.

چوب به مقابله با تغییرات اقلیمی کمک می‌کند.

چون تنها مصالح ساختمانی است که به مقابله با تغییرات آب و هوا کمک می‌کند. زیرا از بین بردن کربن دی اکسید از اتمسفر و همچنین کاهش انتشار کربن جدید به اتمسفر اهمیت بالایی دارد. که چوب این دو هدف را در بر می‌گیرد.

چوب برای سلامتی و تندرستی مفید است.

براساس تحقیقات انجام شده چوب فواید بی شماری برای سلامت جسمی و روحی افراد به همراه دارد. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که :

  • کارگران با استرس کمتری کار می‌کنند و فعال‌تر هستند.
  • یادگیری دانش آموزان بهتر می‌شود.
  • بیماران روند بهبودی را با سرعت بیشتری طی می‌کنند.
  • مردن در فضاهایی که متریال‌های طبیعی همچون چوب وجود دارد، شادتر و آرام‌تر هستند.

محصولات چوبی دی اکسید کربن کمتری تولید می‌کنند.

تولید و پردازش چوب انرژی بسیار کمی به نام انرژی تجسم در مقایسه با بسیاری از مصالح ساختمانی استفاده می‌کند. به علاوه ردپای کربن در محصولات ساخته شده از چوب به میزان قابل توجهی پایین‌تر از سایر مصالح می‌باشد.

در نتیجه چوب‌ها می‌توانند به عنوان جایگزین موادی که نیازمند تولید بیشتری از سوخت‌های فسیلی هستند، مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان یک قاعده‌ی کلی، اگر یک متر مکعب از یک ماده جامد، نظیر بتن یا آجر را به یک متر مکعب چوب تبدیل کنید، نزدیک به یک تن یا 1000 کیلوگرم دی اکسید کربن را از جو زمین حذف خواهید کرد.

چوب یک منبع تجدیدپذیر است.

 پس از قطع درختان می‌توان درخت کاشت تا جنل‌ها مجددا رشد کنند در نتیجه چوب یکی از منابع تجدیدپذیر می‌باشد. به علاوه اکسیژن تولید می‌کند، کربن را ذخیره می‌کند و زیستگاه جنگلی ارائه می‌دهد.

چوب با دوام و پایدار است.

چوب از دوام بالایی برخوردار است در نتیجه هم برای خانه و برای استفاده در صنعت از جمله ساختمان سازی، حمل و نقل به کمک پالت چوبی و … کاربرد دارد. اگر به درستی ازمحصولات چوبی نگهداری شود، می‌تواند صدها سال دوام داشته باشد. می‌توان با مواد نگهدارنده مدرن چوب، دوام طبیعی سازه‌ها و کالاهای چوبی را افزایش داد.

چوب یک عایق طبیعی است.

چوب‌ها به دلیل داشتن منافذ هوا در داخل ساختار سلولی خود یک عایق طبیعی محسوب می‌شوند. به گونه‌ای که ویژگی عایق بودن یک چوب

  • 15 برابر بهتر از سنگ و بتن
  • 400 برابر بهتر از فولاد
  • 1770 برابر بهتر از آلومینیوم

است. این موضوع کمک زیادی به کاهش هزینه‌های سرمایش و گرمایش می‌کند.

چوب دارای زیبایی طبیعی است.

چوب ذاتا زیباست در نتیجه محصولات چوبی نیز از زیبایی چشم نوازی برخوردار هستند و یک حس و حال طبیعی در افراد ایجاد می‌کنند.

فوایدچوب برای مشاغل محلی

کار با چوب اغلب در محل به صورت پیش ساخته محلی یا منطقه‌ای انجام می‌شود. به علاوه انتخاب چوب به معنای حمایت از مشاغل محلی برای نجاران و صنعتگران می‌باشد.

چوب برای ساخت سریع و کارآمد مزیت دارد.

اغلب ساختمان‌های چوبی در خارج از محل اصلی ساختمان به صورت پیش ساخته تهیه می‌شوند. پس می‌توان نتیجه گرفت که چوب برای ساخت سریع و کارآمد است.