وبلاگ شرکت تولیدی صنعتی نواچوب

بیماری در کمین نجاران چه بیماری‌هایی هستند؟

بیماری در کمین نجاران

یکی از مهم‌ترین خطرات شغلی صنعت چوب و بیماری در کمین نجاران، بیماری‌های ناشی از استنشاق گرد و غبار چوب است که برای سلامت فرد خطرات جدی را به دنبال دارد. این روزها در هر خانه‌ای یک وسیله چوبی دیده می‌شود که به منظور زیبایی یا استفاده بکار برده می‌شود. همچنین در صنعت نیز شاهد استفاده گسترده از انواع پالت چوبی و جعبه چوبی هستیم. همگی این وسایل به دست نجاران و افرادی ساخته می‌شود که علاقه‌مند به کار با چوب هستند. اگر فکر می‌کنید کار با چوب ساده است و به دلیل طبیعی بودن خطری ندارد، باید به شما بگوییم که سخت در اشتباه هستید.

همیشه انواع مختلف بیماری در کمین نجاران است و کارگران کارهای چوب با مشکلات متعددی مواجه هستند که در ادامه این مقاله نواچوب به بررسی آنها می‌پردازیم.

راه حل رفع مشکلات و جلوگیری از بیماری در کمین نجاران

باتوجه به کاربرد چوب در صنعت و وفور استفاده از چوب در زندگی انسان و جوامع امروزی، مشکلات و بیماری در کمین نجاران و کارگران کارگاه‌های چوب بیشتر شده است. اگرچه نحوه کسب درآمد از چوب و ساخت انواع پالت چوبی و دیگر سازه‌ها بسیار مفید است، اما کارگران و نجاران باید حتما به نکات ایمنی و محافظت کار با چوب برای جلوگیری از بیماری در کمین نجاران توجه کنند.

وجود گرد و غبار چوب در فضای کارگاه، یکی از مشکلات اساسی می‌باشد که کارگران کارگاه های چوب بری با آن مواجه هستند. استنشاق گرد و غبار ناشی از چوب می‌تواند برای افراد ناراحتی‌های مختلفی ایجاد کند و انواع بیماری در کمین نجاران قرار دهد. از این رو باید با روش‌های اصولی از بروز این مشکلات و بیماری در کمین نجاران جلوگیری کرد. در ادامه چند نمونه از مهم‌ترین روش‌ها را عنوان می‌کنیم:

استفاده از دستگاه‌های برش با سیستم مکش

بهترین راه کنترل گرد و غبار و پیشگیری از بیماری در کمین نجاران، خنثی کردن آنها و جلوگیری از انتشار آنها در محیط کار است. زمانی که گرد و غبار در هوا پخش شود، کنترل آن دشوار می‌شود. از این‌رو باید دستگاه‌های کارگاه‌های نجاری بصورتی ساخته شوند که دارای سیستم مکش در لحظه برش چوب باشند. به این ترتیب گرد و غبار حین برش جمع آوری شده و در هوای کارگاه پخش نمی‌شود. این راه بهترین روش کنترل گرد و غبار در یک کارگاه نجاری و تولید وسایل چوبی است.

نصب تهویه عمومی برای جلوگیری از بیماری در کمین نجاران

استفاده از تهویه‌های عمومی نیز می‌تواند به تخلیه گرد و غبار از فضای کارگاه کمک کند. به شرط آنکه توسط متخصص تهویه نصب شود. زیرا نصب سیستم تهویه نامناسب نه تنها سودی ندارد، بلکه موجب صرف هزینه خرید و نصب و مصرف انرژی می‌شود و با انتقال گرد و غبار شرایط پرخطری برای کارکنان ایجاد می‌کند.

استفاده از رطوبت

یکی دیگر از راه‌های کنترل گرد و غبار و جلوگیری از بروز بیماری در کمین نجاران، استفاده از رطوبت است. رطوبت موجود در هوا به به سنگین شدن گردوغبار و ته نشینی سریع تر آن کمک می کند.

تمیز کردن مدام کف کارگاه ‎

با تمیز کردن مداوم کارگاه می‌توانید به میزان قابل توجهی گرد و خاک محیط را کاهش دهید. توجه داشته باشید برای تمیز کردن محیط و کاهش بیماری های در کمین نجاران باید سیستم‌های مکش گرد و غبار فعال باشند تا موجب انتشار گرد و غبار نشوند.

عوارض ها و بیماری در کمین نجاران

هیچ کاری بدون عوارض نیست، اما می‌توان با رعایت نکات ایمنی و محافظت کار با چوب به میزان زیادی این مشکلات را کاهش داد و از ایجاد بیماری جلوگیری کرد. برخی از عوارض و بیماری های در کمین نجاران عبارتند از:

عوارض پوستی نمونه ای از بیماری در کمین نجاران

کارگران چوب‌ بری به علت تماس با کرم‌های انگل درخت کاج دچار کهیر می‌شوند. این کرم‌ها کرک‌های ریزی دارند که در پوست فرو می‌رود و موجب ترشح هیستامین و ایجاد پلاک‌های کهیری می‌شود. چوب‌های خارجی نیز از عوارض و بیماری در کمین نجاران و کارگران صنعت چوب هستند. زیرا گاهی چوب‌ها می‌توانند آلرژی‌زا باشند. مثل

  • آلرژی به درخت صنوبر
  • اگزمای وسیع ناشی از خزه درخت بلوط
  • درماتیت آلرژیک به دلیل تماس با عصاره درخت کاج

در برخی موارد نیز کارگران نجاری به دلیل استفاده از ، روغن‌ها، حلال‌ها، چسب‌ها و مواد شیمیایی دچار تحریکات پوستی و آلرژی می‌شوند.

آلرژی تنفسی

آلرژی تنفسی یک بیماری در کمین نجاران است که بیشتر در کارگرانی به چشم می‌خورد که با قطعات چوب درخت افرا که از مدت‌ها قبل بریده شده، کار می‌کنند. زیرا در این نوع درخت، بین تنه و پوست در طی زمان، کپک‌هایی بوجود می‌آید که سبب تحریکات تنفسی می‌شوند.

برخی سرطان‌ها از انواع بیماری در کمین نجاران

در حفره‌های بینی و سینوس کارگران چوب بری‌ها و مبل سازی، نمونه‌هایی از سرطان و تومور دیده شده است. در برخی از کارگران که با چوب سر و کار دارند نیز سرطان لوله گوارش و سرطان خون تشخیص داده شده است. اما بطور قطع اثر سرطان‌زا بودن گرد و غبار چوب اثبات نشده و به نظر می‌‎رسد موادی که در تهیه و آماده‌سازی چوب استفاده می‌شوند، عامل بروز سرطان باشند.
تومورهای بدخیم بینی ناشی از استنشاق گرد و غبار چوب، در افراد 50 تا 60 ساله که برای مدت 40 سال یا بیشتر با انواع چوب کار می‌کنند، دیده شده اما خوشبختانه در تماس‌های کمتر از 20 سال موردی مشاهده نشده است.

عوارض شنوایی

صدای بیش از حد در محیط کار، باعث می‌شود شنوایی کارگران بطور موقت یا دائمی کاهش یابد. بیشترین زمانی که می‌توان در محیط کار با صدای 85 دسی بل فعالیت داشت، 8 ساعت می‌باشد. این درحالی است که صدای تولید شده از دستگاه اره و ماشین چوب بری هنگام برش تکه‌های چوب 95 تا 105 دسی بل است. بنابراین نجار باید سعی کند برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری در کمین نجاران، در زمان‌های لازم از گوشی‌های حفاظتی استفاده کند و در ساعاتی که با دستگاه‌ها کار ندارد به مکان‌هایی که در آن صدای کمتری به گوش می‌رسد، کار کند.

حوادث کاری

علاوه بر بیماری های در کمین نجاران، روزانه 100 مورد حادثه در کارگاه‌های نجاری رخ می‌دهد که ناشی از عامل متعددی از جمله موارد زیر می‌باشد:

  • بی دقتی و بی احتیاطی کارگران حین کار با دستگاه‌ها رخ می‌دهد.
  • 4 درصد حوادث هنگام کار با ماشین برش چوب با تیغه‌های باریک رخ می دهد.
  • تعدادی دیگر بر اثر سهل انگاری در زمان تمیز کردن دستگاه یا گذاشتن و برداشتن قطعات چوب روی میز کار قبل از توقف کامل دستگاه اتفاق می‌افتد.

چه عواملی می تواند سبب بهبود شرایط ایمنی برای جلوگیری از بیماری در کمین نجاران شود؟

تاکید بر لزوم استفاده از وسایل حفاظت فردی و رعایت فرهنگ ایمنی و استخدام کارشناس بهداشت حرفه‌ای همراه با تهیه و ارائه کتابچه‌های راهنما می‌تواند سبب جلوگیری از بیماری در کمین نجاران و بهبود شرایط ایمنی گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید