وبلاگ شرکت تولیدی صنعتی نواچوب

کپک زدن پالت از جنس چوب و راه های جلوگیری از آن

کپک زدن پالت

کپک زدن پالت یکی از مهم‌ترین عوامل در خرابی پالت چوبی است. پالت‌های چوبی از جهات متعددی به اسب‌های بارکش شباهت دارند. امروزه بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌ها از انواع پالت به ویژه پالت چوبی برای کاربردهای مختلفی مثل حمل و نقل و انبارداری استفاده می‌کنند. اگرچه این پالت‌ها از جنس بسیار بادوام و مستحکمی هستند اما لازم است برای جلوگیری از کپک زدن پالت راه چاره‌ای اندیشید. چراکه هرگونه آسیب به این سازه می‌تواند کار را مختل و غیر قابل استفاده کند. بنابراین در این مطلب از سایت نواچوب تصمیم گرفته‌ایم روش‌های جلوگیری از کپک زدن پالت را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

از آنجایی که پالت‌ها به منظور انتقال امن کالا مورد استفاده قرار می‌گیرند باید روش‌هایی برای مقابله با رشد کپک در آنها انجام شود. بنابراین تا آخر این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با روش‌های جلوگیری از کپک زدن پالت چوبی آشنا شوید.

چگونه از کپک زدن پالت جلوگیری کنیم؟

در صورتی که از این سازه به درستی استفاده شود و نگهداری اصولی برای جلوگیری از تخریب پالت انجام گردد، شاهد عمر مفید پالت چوبی خواهید بود. اما در صورت استفاده نادرست و عدم نگهداری اصولی این سازه زودتر آسیب می‌بیند و تخریب خواهد شد. عواملی نظیر رطوبت، گرمای بیش از اندازه، باران و … از اصلی‌ترین عوامل ایجاد کپک می‌باشند و ممکن است برای هر مجموعه‌ای بوجود بیاید. اما با رعایت چند نکته ساده می‌توانید از ایجاد انواع کپک جلوگیری کنید:

  1. اولین نکته برای جلوگیری از کپک زدن پالت این است که هنگام خرید، پالتی را تهیه کنید که از چوب کاملا خشک ساخته شده باشد. بهترین نوع چوب خشک برای ساخت این سازه، درخت کاج جنوبی زرد است. چوب این درخت هیچگونه رطوبتی ندارد.
  2. دومین نکته این است که برای حمل و نقل چوب‌های درختان تا کارخانه تولید پالت، آنها را با برزنت بپوشانید تا در معرض آب و رطوبت قرار نگیرند.
  3. پالت‌های از جنس چوب به خودی خود زمانی که در جای تاریک و ثابت قرار بگیرند امکان رشد کپک وجود دارد. بنابراین به این نکته توجه داشته باشید برای جلوگیری از کپک زدن پالت هر چند وقت یکبار پالت‌ها را جابجا کنید تا بین آنها هوا جریان یابد و مانع رشد و ایجاد کپک شود.
  4. در فصول گرم سال، پالت‌ها را در معرض گرمای محیط قرار ندهید. بهتر است برای جلوگیری از کپک زدن پالت دمای هوای محل نگهداری آن و دمای کانیتر را تنظیم نمایید.
  5. از دیگر راه‌های جلوگیری از کپک زدن پالت چوبی، چرخاندن آن است.
  6. در فصول سرد به ویژه در شرایط جوی مرطوب که بارش باران و رطوبت زیاد است، پالت‌ها را به خوبی بپوشانید و از آنها به خوبی مراقبت نمایید تا خیس نشوند و رطوبت به درون آنها نفوذ نکند.

نقش کارخانه تولید پالت چوبی در جلوگیری از کپک‎زدن این سازه چیست؟

کارخانه‌ای که از آن اقدام به خرید پالت می‌کنید بسیار مهم است و بخشی از وظایف بر عهده سازنده پالت می‌باشد. از آنجایی که کپک‌ها در شرایط مطلوبی رشد می‌کنند، بنابراین کارخانجات تولید پالت چوبی باید در زمان تولید از چوب کاج جنوبی زرد استفاده نمایند و از چوب جنگلی سبز خشک درون کوره استفاده نکنند. چراکه چوب‌های جنگلی سبز به دلیل رطوبت بالایی که دارند دچار کپک زدگی خواهند شد. چوب‌های قطع شده باید در محلی که هوا در جریان است نگهداری شود. در زمان حمل و نقل نیز چوب‌ها تا رسیدن به کارخانه تولید پالت باید توسط برزنت پوشانده شوند. بزرنت یک نوع ماده‌ای است که مانع نفوذ رطوبت و بارش به چوب می‌شود. تولید کنندگان و فروشندگان سازه‌های چوبی باید برای جلوگیری از کپک زدن پالت تمام آنها را دائما بچرخانند تا با ایجاد جریان هوا مانع رشد کپک شوند.

سوالات پر تکرار

در ادامه به سوالات متداول شما عزیزان درباره این موضوع پاسخ داده‌ایم:

مصرف کننده برای جلوگیری از کپک زدن پالت باید چه اقداماتی انجام دهد؟

در صورت خرید پالت، اگر این سازه‌ها کپک زده باشند، شما می‌توانید در همان زمان آنها را مرجوع کنید. اما اگر مدتی از خرید شما گذشته باشد، دیگر نمی‌توانید آن را مرجوع کنید و سازه شما غیر قابل استفاده است. بنابراین برای جلوگیری از پرداخت هزینه مجدد تمام نکات نگهداری پالت را رعایت نمایید و از عوامل مخرب، سازه‌ها را دور نگهدارید. شما عزیزان باید برای جلوگیری از کپک زدن پالت بعد از خرید، آنها را دائما بچرخانید و جریان هوا در انبار و کانتینر را حفظ نمایید. کپک‌ها یک مشکل بزرگ برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان پالت‌های چوبی هستند و این موضوع بیشتر در فصول گرم سال به چشم می‌خورد.

شما نیز موظف هستید در زمان دریافت پالت‌های خود آنها را به طور کامل و دقیق مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید پالتی که تحویل گرفته‌اید، عاری از هرگونه کپک یا مشکلات این چنینی است. علت این مورد این است که کارخانه‌های ساخت پالت چوبی معمولا بعد از تحویل به شما هیچ مسئولیتی را قبول نخواهند کرد. عدم علت قبول این مسئولیت این است که برای کپک زدن پالت تنها کمتر از 3 ساعت زمان کافیست و این کپک‌ها ممکن است به دلیل عدم نگهداری درست شما به وجود بیاید.

تا چه زمانی پالت‌های چوبی کپک نخواهند زد؟

بعد از تولید این سازه بازهم امکان رشد کپک وجود دارد. بهترین کاری که می‌توانید برای جلوگیری از کپک زدن پالت انجام دهید، این است که در طول حرکت آنها را بچرخانید تا همه سطوح آن با هوای تازه در ارتباط باشد. همچنین تا زمانی که پالت‌ها را در محلی سربسته و گرم قرار ندهید، کپک نخواهند زد. همچنین تا زمانی که درون کامیون حمل و نقل، جریان هوا وجود داشته باشد، پالت‌ها کپک نخواهند زد. در غیر اینصورت کمتر از سه ساعت شاهد کپک زدن پالت خواهید بود.