وبلاگ شرکت تولیدی صنعتی نواچوب

ماشین آلات صنعت چوب و کاربرد هرکدام از آنها

ماشین آلات صنعت چوب

اگر شما هم علاقه‌مند به کار با چوب، وسایل چوبی و آشنایی با لوازم و دستگاه‌های ساخت تجهیزات چوبی در صنعت هستید باید به شما بگوییم که این مطلب می‌تواند جذابیت زیادی برای شما داشته باشد. ماشین آلات صنعت چوب از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند و متناسب با نوع محل استفاده انتخاب می‌شوند. از این رو لازم است پیش از اقدام برای راه اندازی کارگاه نجاری، خط تولید صنایع چوبی ویا کارخانه ساخت پالت چوبی ابتدا هدف خود را تعیین کرده و متناسب با آن برای خرید ماشین آلات، ابزارها و دستگاه‌های مناسب اقدام نمایید.

دسته‌بندی ماشین آلات صنعت چوب

بطور کلی دستگاه‌های صنعت چوب به سه دسته خانگی، کارگاهی و صنعتی تقسیم می‌شوند که در ادامه به شرح کدام می‌پردازیم:

ماشین آلات خانگی

اغلب ماشین آلات خانگی صنعت چوب با توجه به نوع کاربری، سبک و قابل حمل هستند. از این رو تحت عنوان دستگاه‌های رومیزی نام برده می‌شوند. این دستگاه‌های در مقایسه با ماشین آلات صنعتی نجاری و چوب توان و قدرت کمتری دارند و کار با آنها ساده است.

ماشین آلات نجاری چوب

دستگاه‌هایی که در کارگاه‌ها و نجاری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، در دو مدل تک فاز و سه فاز طراحی و تولید می‌شوند. ماشین آلات تک فاز نسبت به نمونه‌های سه فاز قدرت و حجم کمتری دارند.

ماشین آلات صنعتی چوب مخصوص کارخانه‌ها و صنایع

دستگاه‌های صنعت چوب در مقایسه با دستگاه‌های خانگی و کارگاهی دارای دقت، سرعت و توان بالاتری هستند. مزیت اصلی این ماشین آلات صنعتی این است که به نیروی انسانی نیاز ندارند. تنها یک اپراتور کافیست تا روی خط تولید محصولات و سازه‌های چوبی نظیر جعبه و باکس چوبی صادراتی نظارت داشته باشد.

انواع ماشین آلات صنعت چوب

انواع ماشین‌های صنعتی چوب عبارتند از:

  • دستگاه خردکن
  • دستگاه پرس
  • دستگاه دور کن و برش میزی
  • ماشین لبه چسبان
  • دستگاه مکنده صنعتی
  • ماشین CNC
  • دستگاه خشک کن
  • دستگاه روکش زن

خردکن

دستگاه خردکن از مهم‌ترین ماشین آلات صنعت چوب می‌باشد که به منظور ساخت فرآورده‌های چوبی نظیر MDF کاربرد دارد. این ماشین با انرژی برق کار می‌کند و قطعات چوب را به الیاف تبدیل می‌کند.

دستگاه پرس

پرس یکی دیگر از ماشین آلات صنعت چوب می‌باشد که اغلب به منظور ساخت تخته‌های فیبری کاربرد دارد. الیاف و ترکیباتی که برای ساخت محصولات چوبی مورد نیاز است توسط ددستگاه پرس تحت فشار بالا قرار می‌گیرد. خروجی پرس، تخته‌های صاف حاصل از پرس خرده چوب یا الیاف همراه با چسب و رزین می‌باشد.

دستگاه دور کن و برش میزی

برای برش چوب و فرآورده‌های چوبی در ابعاد و اندازه‌های مختلف، از ماشین آلان دورکن و برش میزی استفاده می‌شود. به کمک این دستگاه تخته‌ها به قطعات کوچک و بزرگ با زوایای دلخواه تبدیل می‌شوند. این دستگاه به دو صورت دستی و اتوماتیک در بازار موجود می‌باشد.

لبه چسبان از ماشین آلات صنعت چوب

لبه چسبان یکی از دستگاه‌های پرفروش و پرکاربرد در این صنعت می‌باشد. پس از برش‌کاری تخته‌های چوبی توسط دستگاه برش، لبه‌های تخته‌ها زبر و خشن می‌شوند و زیبایی خود را از دست می‌دهند. از این رو استفاده از دستگاه لبه چسبان ضروری می‌شود. این دستگاه دور تا دور تخته‌های را با نوار PVC و دیگر نوار‌های پلیمری و چسبی پوشش می‌دهد.

دستگاه مکنده صنعتی

وجود دستگاه مکنده چوبی به منظور حفظ سلامتی افراد و دستگاه‌ها ضروری است. زیرا در کارگاه‌ها و کارخانه‌های ساخت محصولات چوبی، با میزان بالایی از گرد و غابر و ذرات ریز چوبی روبه رو هستند و این دستگاه با مکش قوی به میزان زیادی این ذرات را جذب می‌کند.

دستگاه CNC‎

CNC به منظور انجام انواع حکاکی‌ها، برش‌ها و ظرافت کاری‌ها بر روی انواع چوب به کار برده می‌شود.

دستگاه خشک کن

خشک کن یا کوره یکی از ماشین آلات صنعت چوب می‌باشد که وجود آن در کارگاه‌ها و کارخانجات چوبی ضروری است. اغلب چوب‌ها دارای رطوبت هستند و ممن است با ورود به دستگاه پرس، برش و … اختلالاتی ایجاد کنند. از این رو لازم است خشک شوند و بعد توسط دستگاه‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین برای تبدیل چوب‌های طبیعی به چوب‌های خشک و بسیار مقاوم باید تخته‌ها تحت حرارت بسیار بالا قرار گیرند. از این رو از این دستگاه استفاده می‌شود.

دستگاه روکش زن

به منظور بالا بردن زیبایی فرآورده‌های چوبی بویژه نئوپان و MDF بهتر است سطح آنها توسط روکش‌های متنوع پوشیده شود.