وبلاگ شرکت تولیدی صنعتی نواچوب

علائم تجاری درج شده روی پالت بیانگر چیست؟

علائم تجاری درج شده روی پالت

پالت‌ها برای ساخت بسیاری از خویش سازها به عنوان یک متریال دوست داشتنی و محبوب بکار برده می‌شوند. با توجه به اندازه‌ها و ابعاد چوب پالت چوبی، علاقه‌مندان به نجاری و ساخت وسایل تزئینی، بدون نیاز به تهیه الوار و تخته‌های بزرگ و قطور تنها با جدا کردن تکه‌های پالت از چوب آنها برای ساخت وسایل چوبی خلاقانه و موردنیاز خود استفاده می‌کنند. اما برای ساخت این وسایل بهتر است به علائم تجاری درج شده روی پالت توجه نمایید و مناسب با نیازتان از پالت‌های از کار افتاده با خیال راحت برای اجرایی کردن ایده‌های خود استفاده کنید. به علاوه قیمت ارزان و در برخی موارد تهیه رایگان این سازه‌های چوبی به خویش سازها و نجارهای خانگی اجازه می‌دهد با خیال آسوده ایده‌های خود را عملی کنند. در ادامه شما را با علائم تجاری درج شده روی پالت آشنا می‌نماییم.

معرفی علائم تجاری درج شده روی پالت چوبی

در این بخش می‌توانید با علائم حک شده روی پالت‌های چوبی آشنا شوید:

علامت Ippc

Ipcc به این معناست که پالت به منظور استفاده در حمل و نقل‌های بین المللی کاربرد دارد. چنین پالت‌هایی باید دو خصوصیت را همراه خود داشته باشند که عبارتند از:

  1. پالت نباید حامل یا جذب کننده حشرات باشد و به راحتی مورد حمله‌ی حشرات قرار نگیرد.
  2. پالت نباید بیماری و آلودگی‌ها را با خود همراه داشته باشد. زیرا سایر گیاهان در کشور مقصد آلوده کرده و موجب آسیب دیدن آنها می‌شود.

باتوجه به خصصویت‌های ذکر شده پالت‌ها با استاندارد بین المللی باید از چوب خام محافظت شده و عاری از هر نوع آلودگی و ضعف ساخته شده باشند. از این‌رو برای حفاظت از این سازه‌ها باید روش‌هایی در نظر گرفته شود که علائم اختصاری ویژه‌ای دارد.

HT علائم تجاری درج شده روی پالت

نمونه‌ای از پالت‌ها هستند که در کشورهایی همچون آمریکا و کانادا در مراکز کنترل آفت، آفت زدایی می‌شوند. آفت زدایی برای چوب‌های نرم (Softwood) شامل گرمادهی تا دمای 56 درجه سانتی گراد و برای چوب‌های سخت (Hardwood) تا دمای 60 درجه سانتی گراد برای مدت زمان 30 دقیقه در کوره‌های مخصوص می‌باشد. چنین پالت‌هایی برای سلامت انسان بدون ضرر هستند.

علامت (KD) روی پالت چوبی

یکی دیگر از علائم تجاری درج شده روی پالت، علامت KD می‌باشد. این علامت به این معناست که در فرایند ساخت، پالت درون کوره‌های مخصوص قرار داده می‌شود تا رطوبت آن به 19 درصد یا کمتر کاهش یابد. به این ترتیب با خشک شدن چوب از رشد آفت و قارچ روی پالت جلوگیری می‌شود. در این روش چوب‌های پالت در دمای 56 درجه سانتی گراد حرارت داده می‌شوند. البته اکثر کارخانجات سازنده‌ی پالت هر دو روش HT و KD ارا اعمال می‌کنند.

چوب‌ درختان بلوط و گیلاس در اثر حرارت دیدن به حالت تیره و کهنه در می‌آیند. اما جای نگرانی نیست و این چوب‌ها کهنه و فرسوده نیستند و به خوبی برای استفاده مناسبند. استانداردهای HT و KD هیچ آسیبی به چوب وارد نمی‌کنند و مناسب برای ساخت پالت و باکس چوبی هستند.

علامت MB روی سازه‌های چوبی

از پالت‌هایی که روی آنها علامت MB درج شده است به هیچ عنوان استفاده نکنید. MB نشان دهنده آن است که در فرایند ساخت، چوب‌ها با استفاده از متیل بروماید (Methyl bromide) بخور داده می‌شوند تا بتوان گونه‌های مهاجم نظیر سوسک کاج را از بین برد. این روش آفت کشی در حال حاضر در کشورهای زیادی از جمله کانادا ممنوع شده است. زیرا کارگران و افرادی که با پالت سروکار دارند و به آن دست می‌زنند، در معرض خطر قرار دارند.

آیا پالت چوبی برای استفاده ایمن است؟

همانطور که اشاره شد بسیاری از نجارها از پالت چوبی برای ساخت پروژه‌های خود بهره می‌برند. اما برای انجام این کار سوالاتی نظیر موارد زیر مطرح می‌شوند:

  • آیا هر نوع پالتی برای اینکار مناسب است؟
  • آیا ممکن است پالت چوبی به مواد سمی و شیمیایی آغشته شده باشد؟
  • روش‌ تشخیص پالت مناسب استفاده و پالتی که برای استفاده مناسب نیست و برای سلامت انسان ضرر دارد چیست؟
  • چگونه می‌توان به سلامت پالت‌ها پی برد؟

چنانچه پالتی که قصد استفاده از آن را دارید فاقد علائم تجاری درج شده روی پالت است و مهر حرارتی روی آن دیده نمی شود، احتمالا به صورت استاندارد ساخته نشده و تشخیص اینکه چه موادی روی آن ریخته شده ویا برای حمل چه محموله‌ای قابل استفاده است، بسیار دشوار است. بنابراین بهتر است از فروشنده بخواهید که برای شما توضیح دهد که پالت برای چه مواردی کاربرد دارد.

چنانچه علائم تجاری روی پالت درج شده و دارای مهر حرارتی می‌باشد، می‌توانید با مشاهده‌ی علائم به کاربرد آن پی برده و تشخیص دهید برای چه کاری مناسب است.