ضایعات چوبی بخشی از پروسه ساخت لوازم چوبی در کارگاه‌های نجاری می‌باشد. در این کارگاه‌ها در طول زمان، در هنگام کار بعد از اتمام پروژه مقدار زیادی چوب، تخته، پوشال، خاک اره و … باقی خواهد ماند. با توجه به کاهش سطح جنگل‌ها و درختان، این پرتی‌های چوبی نقش قابل توجهی در زمینه حفظ منابع طبیعی دارند و بطور گسترده‌ای در تولید محصولات چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بنابراین سرمایه‌گذاری روی ضایعات چوب به میزان زیادی افزایش یافته است و امری پرسود و پر بازده می‌باشد. در حالت طبیعی از کارخانجات چوب‌بری چیزی در حدود 35 درصد پرتی چوب حاصل می‌گردد. در گذشته این ضایعات سوزانده می‌شدند اما در حال حاضر بطور گسترده‌ای برای تولید انواع لوازم جوبی کاربرد دارند.

اشکال مختلف ضایعات چوب

زباله‌های صنعتی و پرتی‌های چوبی شامل موارد زیر می‌باشد:

پوشال

پوشال از نمونه ضایعات چوبی نازکی می‌باشد که در اثر برش سطحی چوبها حاصل می‌گردد.پوشال نیز از نمونه ضایعات چوبی است که می‌توان آن را بازیافت و مجددا استفاده نمود.

تراشه

تراشه از دیگر اشکال ضایعات چوب می‌باشد که توسط دستگاه برش و تحت شعاع معینی برش داده می‌شوند. تراشه‌های دارای شعاع متغیری بین 2 تا 4 میلی‌متر می‌باشند.

چیپس

چیپس یکی از انواع پرتی‌های چوبی می‌باشد که توسط دستگاه چوب خرد کن و بازیافت چوب حاصل می‌شود. این چوب‌ها عمدتا در صنایع کاغذسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موارد کاربرد پرتی های چوبی

می‌توان گفت تقریبا تمام ضایعات چوب قابل بازیافت هستند. برای نمونه ضایعات چوبی آسیب دیده و تغییر شکل داده، می‌توانند به عنوان کف‌پوش مورد استفاده قرار گیرند. همچنین می‌توانند خرد شده و به محصولات جدیدی نظیر موارد زیر تبدیل شوند:

تخته خرده یا تخته فشرده یکی از کاربردهای پرتی‌های چوبی می‌باشد. این تخته از روی هم فشرده شدن ضایعات چوبی ساخته می‌شود. فعالیت در زمینه تولید این محصول چوبی، صنعتی سازگار با محیط زیست می‌باشد. برای تولید تخته فشرده:

ابتدا پرتی‌های چوب حاصل از بهره‌برداری چوب درختان جمع‌ آوری شده و به خرده‌های چوبی تبدیل می‌شوند.

سپس خرده چوب‌ها رطوبت‌گیری و همگن می‌شوند.

در این مرحله خورده‌ چوب‌هاف چسب زده شده و توسط پرس‌های حرارتی به یکدیگر فشرده می‌شوند و برای موارد گوناگون مورداستفاده قرار می‌گیرند.

تهیه مصالح پر کننده از ضایعات چوب

بازیافت چوب‌های رنگ شده اندکی دشوار است، زیرا این ضایعات به دلیل وجود سرب نمی‌توانند برای تولید نئوپان یا چوب‌های MDF بکار برده شوند. اغلب این ضایعات به قطعات کوچکی تبدیل شده و به عنوان مصالح پر کننده در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خرید ضایعات چوبی با بهترین قیمت را می‌توانید به ما در شرکت نواچوب بفروش برسانید.